top of page

BATTLESHIPS

Shir Leib

Curator: Vered Hadad 


May 2019


In Shir Leib's exhibition, the paintings on the floor are not flat, they are alive, three blowers are attached to them, they are filled and emptied. Their level rises and falls at a uniform rate of respiration. The breath of the painting, its life.
 
The installation was born following a trip to the city of St. Petersburg. A journey in which two generating elements took place which established the work displayed in the Koresh 14 Gallery.

On the first day of her arrival, Leib landed in the middle of a military parade that lasted several days in which shells were heard and fighter jets crossed the sky non-stop. Staying in the city under the sign of war, aroused in Live a sense of perpetual threat. Apart from the feeling of alienation that occurs naturally, from the very

BATTLESHIPS

שיר לייב

אוצרות: ורד חדאד


מאי 2019


בתערוכתה של שיר לייב הציורים אשר מונחים על הרצפה אינם שטוחים, הם חיים, שלושה מפוחים מחוברים אליהם, ממלאים ומרוקנים אותם. מפלסם עולה ויורד בקצב אחיד של נשימה. הנשימה של הציור, החיים שלו. 

המיצב נולד בעקבות מסע לעיר סנט פטרסבורג. מסע בו התקיימו שני אלמנטים מחוללים אשר כוננו את היצירה המוצגת בגלרית כורש 14.

ביום הראשון להגעתה, לייב נחתה בעיצומו של מצעד צבאי שנמשך מספר ימים ובו נשמעו הפגזות ומטוסי קרב חצו את השמים בלי הפסקה. השהייה בעיר בסימן מלחמה, עוררה בלייב תחושת איום תמידי. מלבד תחושת הזרות המתרחשת באופן טבעי, מעצם חווית השוטטות בעיר לא מוכרת, התווספה התחושה שמשהו רע עומד לקרות והיא איננה יכולה להתגונן מפניו. 
 

חלקי ציור.jpg

שיר לייב, פרט

experience of wandering in an unfamiliar city, the feeling has been added that something bad is about to happen and she cannot defend herself against it.
 
Along with the threat of war blowing at the back of her neck, Leib felt how her son Peter the Great had swamped his kingdom, moving the mighty monuments. Every year the city is faced with the question of how to strengthen the foundations against the swampy soil of the city. Live traced the dilapidated foundations of the city, huge cathedrals and residential buildings, as if moving and living in the face of the constant threat of the swamp rising and threatening to swallow the city.

יחד עם איום המלחמה הנושף בעורפה, לייב חשה כיצד הביצה עליה בנה פטר הגדול את ממלכתו, מניעה את המונומנטים האדירים. כל שנה העיר מתמודדת עם השאלה כיצד לחזק את היסודות כנגד האדמה הביצתית של העיר. לייב התחקתה אחרי היסודות הרעועים של העיר, קתדרלות ענק ובנייני מגורים, כמו מתנועעים וחיים לנוכח האיום המתמיד של הביצה העולה ומאיימת לבלוע את העיר.

האיום והניסיון להתגונן מפניו הפך את פעולת הציור למרחב מכונן אשר בו לייב מייצרת פרשנות חדשה ובונה במקומה מנגנון אשר קולט את האיום, מעבד אותו והופכו לאובייקט המעורר תחושה נעימה ומתקתקה. אובייקט המציף סממנים מאיימים וממיר אותן. 
 

מיקרו.JPG.jpg

שיר לייב, מיקרוגל

The threat and the attempt to defend against it turned the act of painting into a constitutive space in which Leib produces a new interpretation and builds in its place a mechanism that picks up the threat, processes it, and becomes an object that evokes a pleasant and sweet feeling. An object that floods threatening symbols and converts them.

Despite the attempt to please and sweeten, the installation and the space created in its wake presents the threat and establishes it on a personal and social level. The breath of the painting and the movement of microwaves that work in sync together, nourish and empty each other. Warships floating in a circular motion inside the microwaves, revolving around themselves, illuminated by a light reminiscent of fireworks or a bomb, threatening to erupt under the heavy, overpowering breathing rhythm and evoking a strong sense that something is about to erupt from within.
 
It is not a ticking job, the threat is present and real and its effectiveness remains hidden in the gap between reality and the processing of the threat through consciousness. A threat that ultimately leaves its presence much more tangible and much more threatening.

למרות הניסיון להנעים ולהמתיק, המיצב והמרחב הנוצר בעקבותיו מנכיח את האיום ומכונן אותו ברובד האישי והחברתי.  נשימת הציור ותנועת מיקרוגלים הפועלים בסנכרון יחד, מזינים ומרוקנים זה את זה. ספינות מלחמה השטות בתנועה מעגלית בתוך המיקרוגלים, סובבות סביב עצמן, מוארות באור המזכיר זיקוקי דינור או פצצה, מאיימות לפרוץ תחת קצב הנשימה הכבד, המתגבר ומעורר תחושה חזקה שמשהו עומד לבקוע מתוכן. 

אין זו עבודה מתקתקה, האיום נוכח וממשי והאפקטיביות שלו נותרה טמונה בפער שבין המציאות  לבין העיבוד של האיום דרך התודעה. איום אשר בסופו של דבר מותיר את הנוכחות שלו הרבה יותר מוחשית והרבה יותר מאיימת.
 

FBAB7229-0D19-4885-AFEC-9EC3A516B4AD.jpg

מראה הצבה

IMG_0316.jpeg

מראה הצבה

bottom of page